arnoldcornelis

Logica van het Gevoel

Poging om de kanteling van sociaal regelsysteem naar communicatieve zelfsturing in een paar zinnen te vatten.
Ad

Weergaven: 64

Bijlagen:

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

In de grond van de zaak;
voor elke verandering is draagvlak nodig
dus je hebt afstemming nodig..
om die te verkrijgen heb ik ervaren en geleerd dat het verstandig
om zaken in ogenschouw te nemen met diegenen die er wonen en werken
deze informatie gebruiken om het de vastgelopen democratie weer tot leven te wekken..
niet via de gewone manier maar ook deze mensen in persoon betrekken bij de zaak
nu kunnen of moeten ze hun professie tonen of standpunt innemen mbt tot hun ideologie..
na de afstemming heb jeen probleemgerichte aanpak die als je het goed doet vanzelf terrecht komt bij hoofdproblemen; werkloosheid/verslaving/geweld..
die zijn ook op te lossen maar dat duurt iets langer, ze hebben er vaak ook generaties over gedaan om zover te komen..
Maar hoe maak je dan weer de verbinding met de mensen die het voor het zeggen hebben en vaak hun eigen agenda hanteren?

ad
Vanavond met bewoners en een raadslid, voorzitter wijkraad een gezin besproken dat is komen wonen. Ze zijn nu vier maand in de wijk. Het zijn Roemenen en ze leven in groepsverband. In hun natuurlijk systeem. De andere leven al een tijdje in het sociaal rgelsysteem. Eea botst en doordat wij een spreekuur hebben voor raadsleden kon de democratie zijn gang gaan. Tevens werd door een markmeester de problemen van de zwervers aan de orde gesteld men zag overeenkomsten. Tevens zijn er Hongaren in de buurt komen wonen. Door taalproblemen ben ik nog niet direct in contact gekomen met de Roemenen en Hongaren anders had ik kunnen doorvragen wat hun drijft.
Ze maken deel uit van het arbeidsproces en proberen te integreren. Aangezien de misdaad georganiseerd is en de politie nog niet zullen ze vermoedelijk daar hun loopbaan beginnen. Door het raadslid zullen vragen gesteld worden en de buurt roept om maatregelen. De leerplicht gaat binnenkort tp. In de grond van de zaak ligt een probleem opgesloten waarmee Nederland maar ook andere landen geconfronteerd worden. Men wil deelnemen aan onze welvaart(nou ja welvaart) en dat botst;
in het natuurlijk systeem kan men niet kennismaken(taal, vreemd) en ze doen niet hetzelfde als de oorspronkelijken(behalve eten, wc etc)
in het sociaal regelsysteem dat bij ons vastgelopen is, betreden ze dit terrein
alleen door luisteren, af stemmen en bespreken kan begrip onstaan en herkenning
mogelijk moet ik ze in contact brengen met oude woonwagenbewoners..die kunnen hun mogelijk de weg wijzen

graag uw reactie..
in een powerpoint van circa drie kwartier kan ik eea uitleggen
een proces dat nu twaalf jaar duurt en we bereiken de mensen die het voor het zeggen hebben en ook hun eigen agenda hanteren. Van beneden naar boven is gemakkelijk als je de afstemming en de daarbij behorende communicatie(drie lagen/Cornelis) er bij doet..

ik moet nu mijn schiettest(sociaal regelsysteem) weer halen, de angst op zoek naar de geborgenheid van de maatschappij..ze denken dat als wij beter schieten hun veiligheid beter gewaarborgd is..

groet Bennie
Ad van Vugt said:
Maar hoe maak je dan weer de verbinding met de mensen die het voor het zeggen hebben en vaak hun eigen agenda hanteren?

ad
Kijk Ad, ik heb de mensen in de buurt gestuurd naar het spreekuur van een raadslid(in dit geval PvdA) en die heeft nadat hij diverse meningen heeft opgetekend vragen gesteld in de stadsdeelcommissievergadering Oost. Morgen wordt het besproken..
Ook daar heb ik de burgers naar toegestuurd..hun probleem word bespoken door hun volksvertegenwoordigin..op lokaal nivo met een probleem uit de straat..
klein probleem maar kan als voorbeeld dienen..

as zondag 7 september ben ik met de gehele clan der beuven(familiedag) op stap
maandagmiddag rond 16.00 uur ben ik vrij en in de binnenstad van Enschede/hoofdbureau van politie..ik kan de afspraak die dag moeilijk verzetten vanwege mijn nieuwe functie; coach wijkgericht werken..men wil wijkagenten in gaan zetten in een nieuw gebied..ik adviseer hoe je dat het beste zou kunnen doen..
en maandagmorgen ook vrij..ik hoor het wel...

groet Bennie


Vragen over veiligheid in Velve-Lindenhof.

Tijdens het PvdA-wijkspreekuur in Velve-Lindenhof op dinsdag 12 augustus zijn klachten binnengekomen van wijkbewoners. Deze klachten hebben betrekking op de veiligheid in bepaalde delen van de wijk, namelijk Gronausevoetpad en Leijdsweg. In deze twee straten wordt een aantal panden bewoond door mensen uit het voormalige Oostblok. Op zich geen probleem, zij het dat in sommige panden veel mensen wonen. Er worden getallen genoemd van 10 tot 12 volwassenen en ook nog kleine kinderen erbij. Er wordt flink gedronken, ook op straat en op het speelveld waar de buurtkinderen veilig horen te kunnen spelen, en er is parkeeroverlast. Men weet niet wie de eigenaar van deze panden is en of ze aan de veiligheidseisen voldoen. Het is een taak van de gemeente en betrokken instanties om te controleren of de veiligheid van de panden deugt. Ook is het van belang om na te gaan of de kinderen die zich in deze panden bevinden leerplichtig zijn en of ze opgroeien in een veilige omgeving. De bewoners zijn, voor zover bekend, EU-onderdanen en verblijven hier dus legaal, maar het is wel zaak dat zij in de buurt integreren. Het is een punt dat aandacht verdient, omdat Velve-Lindenhof er baat bij heeft dat de leefbaarheid en veiligheid in de wijk verder worden vergroot. Het is tenslotte een wijk waar veel mooie dingen gebeuren. Daarom zal ik op dinsdag 26 augustus in de stadsdeelcommissie Oost deze klachten aan de orde stellen.

(Sherif Ahmed, lid fractie, mailto:s.ahmed@enschede.nl) (naar boven)


Ad van Vugt said:
Maar hoe maak je dan weer de verbinding met de mensen die het voor het zeggen hebben en vaak hun eigen agenda hanteren?

ad
Beste Bennie

Wil je me je mobiele nummer mailen dat gaat wat sneller dan mailen denk ik
ad
0651540242...

Beste Ad, we hebben de raadsvergadering gehad en de wethouder vond dat dit probleem dat zichtbaar wordt in een straat in Enschede en elders in dit land een leefbaarheidsprobleem is en geen veiligheidsprobleem..deze houding is datgene wat Nederland verlamd..
het gevoel van de mensen in de straat, hier klopt iets niet, de boel intregeert niet en het schiet op termijn ook niet op kan in de tweede laag niet rekenen op bestuurders
met inzicht..behalve de integratie is het probleem dat zich in Europa afspeelt nog niet zichtbaar..gelukkig zijn er toonaagevende instituten die onderzoek verrichten en mede daardoor een voorspelling durven te doen met aanbevelingen..

zie artikel hieronder..dat artikel heb ik ook gestuurd naar het raadslid en ik denk dat ik dit ook stuur aan de burgers in de straat om te bevestigen dat met hun logica van het gevoel niets mis mee is..

groet Bennie...



Artikelen

Krimpend Europa bedreiging voor concurrentiekracht


Dat demografische veranderingen in Europa als vergrijzing en ontgroening forse invloed hebben op de beroepsbevolking en arbeidsmarkt, is genoegzaam bekend. Dat hele regio’s qua bevolking daarnaast leeggezogen dreigen te worden, blijkt uit een recent onderzoek van het Berlijns Instituut voor Bevolking en Ontwikkeling. Het innovatievermogen van Europese landen komt onder druk eenvoudigweg door complete volksverhuizingen of vergrijzing. Nederland brengt het er relatief gezien nog behoorlijk vanaf. Maar, landen als Polen of Roemenië dreigen verlaten oorden te worden.

Europa vergrijst, geboortecijfers dalen en er zijn forse migratiestromen binnen de EU. In de samenstelling van de Europese bevolking tot 2050 verandert veel. De volledige Europese bevolking krimpt van 591 miljoen inwoners nu naar 542 miljoen in 2050. In diezelfde periode groeit het percentage 65-plussers van 16 procent naar 28 procent. Europese vrouwen krijgen gemiddeld 1.5 kinderen. In Azië en Latijns Amerika zijn dat er 2.5 en in Afrika zelfs 5.0. Om de bevolkingscijfers duurzaam op peil te houden heb je in Europa gemiddeld 2.1 kinderen nodig.

Ongelijke krimp

Europa krimpt. Echter, de krimp is niet gelijk over de Europese landen verdeeld. Ierland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Scandinavië zitten op een gemiddeld geboortecijfers tussen de 1.8 en 2.0. Maar Duitsland, Spanje, Italië en het grootste deel van Oost-Europa halen nog geen 1.4. Spanje weet zijn demografische tekorten goed aan te vullen met grote stromen arbeidsmigranten uit Roemenië en Bulgarije, maar ook uit Portugal of Litouwen. Daarnaast verkassen steeds meer gepensioneerde Britten naar het Iberische schiereiland om er hun pensioen uit te geven.

Landen als Ierland, Engeland, Spanje, Zweden en Finland weten een balans te vinden tussen de aanwas van hun eigen bevolking en de aanwas van arbeidsmigranten van buiten. Echter, andere Europese landen gaan een harde tol betalen voor de opening van de grenzen. Niet alleen vanwege tegenvallende geboortecijfers, maar meer nog vanwege ontvolking door massale arbeidsmigratie.

Go West

De algemene tendens, zo wijst het rapport De demografische toekomst van Europa uit, is die van een massale trek westwaarts. In 2030 zullen de Baltische staten, grote delen van het platteland van Bulgarije en Roemenië, evenals wat meer afgelegen regio’s in Polen en Oost- Duitsland hun bevolking met 12 tot 18 procent gekrompen zien. Erger nog, deze regio’s hebben geen enkel middel meer om de uitstroom te keren en dreigen tot rurale no-go areas te vervallen.

In zijn geheel, zo berekent het Berlijnse instituut, ziet het er op sociaal economische schaal slecht uit voor Polen, Roemenië, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Zuid-Spanje, Zuid-Italië en oostelijk Duitsland. Alleen de regio’s rond de hoofdsteden van de landen in Centraal en Oost-Europa ontspringen de ontvolkingsdans in hun land. De situatie is nog beroerder buiten de oostgrenzen van de EU. .nb;zie site sociale innovatie voor meer info

Antwoorden op discussie

RSS

© 2024   Gemaakt door Ad van Vugt.   Verzorgd door

Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden